
Paul Dijkman schildert gestileerde natuurtaferelen. We zien landschappen, bloemen, bladertakken en twinkelend water. Het zijn grafische schilderijen met zwierige lijnen en woelige vlakken, soms samengesteld uit ontelbare puntjes. Het kleurgebruik is afwisselend subtiel en bijna onbeschaamd fel. De acrylschilderijen hebben als drager een glasheldere acrylaatplaat. Vaak zijn de lijsten meegeschilderd. Door eveneens de achterzijde te schilderen ontstaat een prachtige diepte in zijn acryl werk.
Dijkmans werk is figuratief maar niet ‘realistisch’: het is symbolisch en romantisch. Het gaat Dijkman niet om de uiterlijke vorm van de natuur maar om de onderliggende onrust, het gekrioel, het verlangen. De druipende bladeren, smachtende bloemen en ondoorgrondelijke bossen verbeelden ons leven. Een windvlaag over zonbeschenen water symboliseert het mysterie van het bestaan. De serie Morality, met titels als Dutiful, Kindness, Innocence, toont golvende serpentinelijnen en drijvende lieflijke bloempjes.
Dijkman is een veelzijdig kunstenaar. Naast zijn schilderwerk experimenteert hij met fotografieseries als Dolen op aarde en Verandering. Ook schrijft hij beschouwende boeken over architectuur, waarbij hij een link legt tussen de menselijke evolutie en stedenbouw (De structuur van het geluk, Nieuwbouw en sfeer, Harteloze gebouwen en het essay De dierentuin van de mens). In de avontuurlijke, humorvolle roman Het Lot (Uitgeverij IJzer) laat Dijkman zijn hoofdpersonen zwerven door een regenwoud. Als ze eindelijk de bewoonde wereld bereiken veroorzaken ze een chaos. Het typeert Dijkmans eigen onrustige natuur.
Stay informed about this artist? Subscribe here to our newsletter and / or join us on Facebook.